Köpvillkor

Köpvillkor
Sortiment.se förbehåller sig för eventuella tryckfel. All bildinformation skall ses som illustrationer, och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet (Varorna ser oftast exakt ut som på bilden men då färger, pga. ljussättning osv. kan se olika ut beroende på bildskärmsinställningar reserverar vi oss mot detta).

Pris
I priserna ingår moms med 25 % (12% vid köp av livsmedel och 6% vid köp av böcker.)

Leveranser
Fri frakt över köp på 199 kr!

För alla köp över 199 kr erbjuder vi fri frakt, för övriga köp tillkommer en kostnad på 19 kr. Normalt skickas varor, som beställs innan 15:00, ut samma dag. Din beställning når dig i så fall inom 1 – 3 arbetsdagar. Våra försändelser skickas med Posten. Mindre paket levereras direkt i din brevlåda, medan de större hämtas ut på Posten:s utlämningsställen. Avisering sker i första hand som SMS och, i fall då mobiltelefonnummer saknas eller är felaktigt, skickas avisering ut till din e-postadress.
Betalningsalternativ

Kortbetalning
Din kortbetalning förmedlas av vår betalningspartner Epay (i samarbete med Swedbank) och transaktionerna skickas via SSL (Secure Sockets Layer). Epay är certifierade enligt PCI-standaren, en nätstandard intierad av VISA och Mastercard i syfte att öka säkerheten på internet. Korttransaktionenerna skyddas också av bankernas 3D-secure teknik, vilket betyder att ditt kort måste stödja denna standard. Inga extra avgifter tillkommer vid kortbetalning.

 

Direktbetalning till bank med Payson:

Via Payson erbjuder vi dig direktbetalning till samtliga av de fyra storbankerna (Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea). För att använda Payson måste du registrera ett Paysonkonto, något som både är smidigt och enkelt. Transaktioner med Payson bygger på bankernas 3D-secure teknik med 128-bitars kryptering. Payson erbjuder också något som kallas för ‘Paysongaranti‘ vilket innebär att Payson håller inne din betalning fram till dess att du mottagit din beställning. Mer information om Payson hittar du här.

 

Leveransförseningar 

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Skulle din beställning inte nå dig inom angiven tid så ber vi dig kontakta oss på kontakt@sortiment.se

Avgifter
Vi redovisar priser inklusive moms. Inga övriga skatter eller avgift tillkommer vid beställning (vid beställning till länder utanför Sverige tillkommer frakt.)

Outhämtade paket

I fall där paket inte hämtas ut på uthämtningsstället debiteras Sortiment.se en avgift av Posten för frakt till uthämtningsstället och tillbaka, samt en administrativ avgift. För denna kostnad, samt administrativa kostnader för den hantering detta orsakar Sortiment.se, debiterar vi kunden för närvarande 149:- per outhämtat paket.

Det är därför bättre för dig som kund att hämta ut paket, och sedan returnera det till oss.
Återbetalningar 
En eventuell återbetalning görs till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Ångerrätt och öppet köp i hela 3 månader!
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vi tycker inte detta är tillräckligt och förlänger därför denna period till hela 3 månader! Förutsättningen är att produkten och produktförpackningen är i säljbart skick. För mjukvara, film, musik, TV- och datorspel gäller obruten förpackning och för övriga varor skall emballaget vara intakt. Returrätten gäller ej varor med konfigueringsmöjligheter, t.ex. Herman Miller stolar. Du som kund står för returfrakten av alla varor. Vid retur måste kvitto eller kopia på denna medfölja. Kontakt med oss måste ha skett innan retur. Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen skett felaktig dvs kvitto saknas eller kontakt ej tagen avstå från återbetalning av varans värde. Vi kommer ej lösa ut paket mot postförskott.

Vänligen kontakta oss på kontakt@sortiment.se innan du skickar tillbaka din retur/returer. 
Reklamation
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Vi tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt. OBS! Ni måste behålla kvittot för att utnyttja reklamationsrätten. Skulle varan vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel: Anmäls direkt vid mottagandet av varan. Dolt fel: Anmäls till oss inom 7 dagar från mottagandet av varan. En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut. Vid giltigt returärende betalar vi returfrakten. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden. För felaktigt returnerad vara utgår ingen ersättning för varken vara eller returkostnader, ej heller får kunden tillbaka varan utan att erlägga ny fraktkostnad. Vid eventuell tvist följer ARN:s rekommendationer.

Sekretess och säkerhet personuppgifter 
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall oss.

Betalsätt Faktura

I samarbete med Fortus International Finance AB kan vi erbjuda betalning med faktura för såväl privatpersoner som företag. På så sätt får du din beställning innan du betalar.

  • Vid betalning mot Faktura måste Personnummer/Organisationsnummer anges.
  • Leverans sker utan undantag till beställarens folkbokföringsadress (privatperson).
  • Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift med f.n. 60 kr.  Vid val av faktura som betalningssätt tillkommer en faktureringsavgift med 19 kr inkl moms.
  • Sedvanlig kreditprövning genomförs bl.a. via kreditupplysningsbolaget Creditsafe med kännedomskopia och tagen kreditupplysning påverkar inte andra kreditansökningar. Vid samlad kreditbedömning av köparen kan dennes kreditgräns variera från tid till annan och beräknas i samband med att det aktuella köpet slutförs.
  • Möjlighet till on-line access över din status, fakturakopia etc. finns under www.fortusfinance.com.
  • Observera att du kan också välja att dela upp betalning av din Faktura på månadsbasis. Lägsta belopp att betala är dock 10% av fakturabeloppet (minimibelopp framgår av din faktura) – observera att samma förfallodatum på fakturan gäller om du väljer att delbetala.

Väljer du att påbörja delbetalning av din ursprungliga faktura (minst 10%) gäller villkor i enlighet med Fortus Finance KundKonto. För KundKonto gäller att ränta är f.n. 1,77 % per månad och beräknas på innevarande skuld den sista i månaden. Tillkommer aviseringsavgift på f.n. 29 kr per Kundkonto-sammanställning (en gång per månad).

Exempelkredit 3 000 kr fördelat på tre aviseringar (ursprunglig Faktura samt två Kundkontoaviseringar– skuld löst efter ca 67 dagar). Totalt belopp erlagt i exemplet, 3 111 kr.

Detta exempel motsvarar en effektiv årsränta om f.n 20,17 %

 

Kundkontoavisering sker en gång per månad med 10 dagar som betalvillkor. Du kan när som helst avsluta ditt KundKonto – du behöver bara kontakta Fortus Finance kundtjänst (info@fortusfinance.com / 031-719 22 00) så tar de bort detta i samband med att du reglerar din återstående skuld.

Villkor enl. SECCI för Kundkonto genom Fortus International Finance AB finner du här.

Fortus DeladBetalning – räntefri delbetalning

Vi erbjuder dig som privatperson även möjligheten att dela upp din betalning med fördefinierad månadskostnad (3 – 12 månader enligt annuitet), då din order överstiger 1500 SEK.

Givetvis kan du när som helst under löptiden betala hela den kvarvarande skulden. När du väljer DeladBetalning för ditt köp görs en individuell kreditprövning. Du får omgående besked om din ansökan beviljats och Sortiment.se kan därefter behandla din beställning omgående. Med din beställning erhåller du ett kreditavtal. Kontrollera att uppgifterna stämmer, signera avtalet och returnera det omgående till Fortus International Finance.

Fortus DeladBetalning – alternativ

  • 3 månader med f.n. 0 % ränta (uppläggningsavgift 95kr inkl. moms)
  • 6 månader med f.n. 0% ränta (uppläggningsavgift 195kr inkl. moms)
  • 12 månader med f.n. 0% ränta (uppläggningsavgift 295kr inkl. moms)

Aviavgift om 29 kr (inkl. moms) tillkommer vid varje delfaktura.

  • Vid val av betalningsätt DeladBetalning 3/6/12 månader måste Personnummer anges.
  • Leverans sker utan undantag till beställarens folkbokföringsadress.
  • Betalningsvillkor 10 dagar för månatlig delfaktura. Vid försenad/utebliven betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift med f.n. 60 kr samt att kvarvarande skuld överförs till Fortus KundKonto;  se villkoren under avsnitt Fortus Faktura ovan.
  • Sedvanlig kreditprövning genomförs bl.a. via kreditupplysningsbolaget Creditsafe med kännedomskopia och tagen kreditupplysning påverkar inte andra kreditansökningar. Vid samlad kreditbedömning av köparen kan dennes kreditgräns variera från tid till annan och beräknas i samband med att det aktuella köpet slutförs.
  • Möjlighet till on-line access över din skuldstatus etc. finns under www.fortusfinance.com.
  • Observera att du när som helst under vald löptid kan välja att slutreglera din aktuella skuld. Kontakta då alltid vår Kundtjänst så hjälper de dig – 031-719 22 00 / info@fortusfinance.com.

Villkor enl. SECCI för betalsätt DeladBetalning genom Fortus International Finance AB finner du här.

FORTUS JULKAMPANJ

I samarbete med Fortus International Finance AB kan vi erbjuda betalning via Kampanjfaktura, på så sätt får du din beställning innan du betalar.

  • Vid betalning mot faktura måste Personnummer/Organisationsnummer anges.
    • Leverans sker utan undantag till beställarens folkbokföringsadress.

Betalningsvillkor: Oss tillhanda senast 2015-01-31. Vid val av Faktura Kampanj som betalningssätt tillkommer en faktureringsavgift med 29 krinkl moms.

Sedvanlig kreditprövning genomförs med kännedomskopia och leverans kan endast ske endast till folkbokförd adress.
KampanjFakturan skickas direkt hem till dig via vanlig postgång.

Observera att du kan också välja att dela upp betalning av din KampanjFaktura på månadsbasis. Lägsta belopp att betala är dock 10% av
fakturabeloppet (minimibelopp framgår av din faktura) – observera att samma förfallodatum på fakturan gäller om du väljer att delbetala.

Väljer du att delbetala (minst 10%) gäller villkor i enlighet med Fortus Finance KundKonto. För KundKonto gäller att ränta
är f.n. 1,77 % per månad och beräknas på innevarande skuld den sista i månaden. Tillkommer aviseringsavgift på 29 kr per Kundkontosammanställning (en gång per månad)
Detta motsvarar en effektiv årsränta om f.n 28,77 %.
Kundkontoavisering sker en gång per månad med 10 dagar som betalvillkor. Du kan när som helst avsluta ditt KundKonto – du behöver bara kontakta Fortus Finance kundtjänst (info@fortusfinance.com / 031-719 22 00) så tar de bort detta i samband med att du reglerar din återstående skuld.

Villkor enl. SECCI för betalsätt DeladBetalning genom Fortus International Finance AB finner du här.

Cookies 

På Sortiment.se’s webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.